logo-no-gauk
Isandnesfacebook
logo-no-gauk
Isandnesfacebook
logo-no-gauk
Sandnes-garn-Tiril-Eckhoff-05951

FRA TRADISJON TIL TREND

16.11.2021

 Like utenfor Sandnes sentrum ligger en bedrift som klarer noe få andre i Skandinavia gjør – drive fabrikkproduksjon med dundrende overskudd, og i tillegg skape nye trender i motebildet.
– Akkurat nå holder jeg på å strikke en Ånundgenser, sier Tiril Eckhoff, og plukker opp en halvstrikket genser, strikkepinner og garn fra sofaen.
Skiskytteren har nylig kommet hjem fra treningsleir i Italia. Utenfor leiligheten hennes i Oslo pryder senhøstens farger løvtrærne, mens det knitrer i peisen inne i stuen. Hun har noen roligere dager nå, før hun skal på neste samling. Det betyr mer tid til en av hennes største hobbyer.
– Det var Tora Berger som inspirerte meg til å begynne å strikke. Hun strikket hele tiden, og jeg fikk også lyst til å lage plagg som jeg selv ønsket å gå i. I tillegg er det en veldig fin aktivitet når vi har dødtid på samlinger og venter på konkurranser. Da er det mye bedre å gjøre dette enn å scrolle på mobilen.

Sømløst samarbeid
I 2015 fikk hun en telefon fra administrerende direktør i Sandnes Garn, Harald Mjølne. Han hadde fått øynene opp for skiskyttertalentet, og hadde lyst å sponse henne.
Harald visste da ingenting om at Tiril allerede var en entusiastisk strikker. Det var, som det heter på dårlig norsk, en match made in heaven.
– Det gir meg mye å sponse idrettstalenter. De jobber beinhardt, men har ikke alltid den økonomien som trengs. At det skulle klaffe så godt med Tiril var en kjempebonus. Nå har vi samarbeidet kontinuerlig i over fem år, og samarbeidet fungerer veldig godt.

Lange tradisjoner
Sandnes Garn ble etablert i 1888, og har bidratt med arbeidsplasser og verdiskaping i vestlandsbyen siden. Fabrikken ligger et lite stykke utenfor sentrum, hvor de også har et fabrikkutsalg. Her strømmer det daglig på med folk som kommer ens ærend for å kjøpe lokalprodusert kvalitetsgarn.
At det som skapes på fabrikken blir satt pris på i Sandnes-området er det liten tvil om. I fabrikkutsalget alene omsettes det for rundt 14 millioner kroner årlig.
Med sin lange historie er Sandnes Garn som en institusjon å regne i regionen. Og det er ikke mange år siden strikking ble sett på som en noe gammeldags aktivitet. I dag er bildet et helt annet.
Sandnes Garn økte omsetningen fra 267 millioner kroner i 2019 til 360 millioner kroner i 2020. Det er en økning på nesten 35 prosent.
– Hvis noen hadde fortalt meg for tre år siden at vi skulle se de resultatene vi gjør i dag, hadde jeg nok bare ledd av dem, sier Harald.
Harald Mjølne mener flere har muligheten til å produsere like billig som i Kina, også her i Norge. Det handler om smarte investeringer av de beste maskinene, ifølge ham. 

 
Harald Mjølne mener flere har muligheten til å produsere like billig som i Kina, også her i Norge. Det handler om smarte investeringer av de beste maskinene, ifølge ham. Foto: Peter Bryng
 
Sandnes-garn-05811

TRENDY
Noe av økningen skyldes selvsagt pandemien. Plutselig fikk mange mer enn nok tid til å sitte hjemme og strikke. Men det er ikke den eneste forklaringen, forteller designsjef Hege Tufte Larsen.
– Vi har sett at strikk har blitt mer og mer tydelig i trendbildet internasjonalt de siste årene. Strikk har vært en del av alle de store kolleksjonene, og det har gjort at folk har fått øynene opp for håndstrikk også. I tillegg er det veldig i tiden å lage sine egne ting og plagg.
DYI står for «do it yourself», og DYI-trenden ser ut til å ta verden med storm. Trenden er en motvekt til det raske tempoet i samfunnet ellers, og henger også sammen med ønsket om å leve mer bærekraftig.
– De fleste synes det er veldig tilfredsstillende å lage sine egne plagg. Det handler både om aktiviteten i seg selv, men også om at man da kan få et plagg i de fargene og den formen og kvaliteten man selv ønsker. Nå kan man faktisk strikke klær som som er på nivå med dyre designerplagg. I tillegg er kvaliteten gjerne bedre, det er sjelden du finner plagg i 100% naturfiber i butikk.

 
Bærekraftig trend: – Vi produserer garnet, og kundene kjøper det de trenger for å strikke et design. VI har derfor ingen waste eller kolleksjoner som må dumpes når sesongen er over, sier designsjef Hege Tufte Larsen. Foto: Peter Bryng
 
Sandnes-garn-Hege-05506

SMART PRODUKSJON
Inne i fabrikken til Sandnes Garn lukter det våt, nyvasket ull. Lyden av maskiner og store sneller med garn som automatisk samler tråder i et imponerende tempo fyller de enorme lokalene.
Selv om Sandnes Garn akkurat nå har truffet en nerve i tiden, ligger hemmeligheten til de gode resultatene også her inne: maskinene er mange, men menneskene er få. Totalt har bedriften cirka 25 000 kvadratmeter og 120 ansatte.
– De fleste har jo lagt ned og kjøper heller fra billige land, men vi produserer like billig som i Kina. Vi har investert i de mest effektive produksjonsmaskinene som finnes, og vi kjøper råvarer direkte fra leverandørene. Jeg skjønner egentlig ikke hvorfor ikke flere gjør som oss, sier Harald.
Når Tiril utvikler nye strikkeoppskrifter tar hun ofte utgangspunkt i plagg hun savner i sin egen garderobe. Foto: Kristina Erland

 
Når Tiril utvikler nye strikkeoppskrifter tar hun ofte utgangspunkt i plagg hun savner i sin egen garderobe. Foto: Kristina Erland
 
IMG_5899%20-%20Tiril%20Eckhoff%2C%20Sandnes%20Garn%2C%20Foto%20Kristina%20Erland

DESIGN FOR FREMTIDEN
Samtidig som det er viktig for Sandnes Garn å følge med i tiden både når det kommer til produksjon og designtrender, har de også stort fokus på å være trendsettere i bransjen, både nasjonalt og internasjonalt.
– Vi jobber hele tiden for å utvikle kolleksjoner og oppskrifter som folk skal bli inspirert av. Ett av eksemplene er Tiril-genseren. Det er den genseren Tiril har laget sammen med oss som har vært mest populær.
Sandnes Garn utvikler selv flere nye kolleksjoner til hver sesong. I tillegg er samarbeidet deres med profiler som Tiril viktig, som deler deres fokus på design, kvalitet og en dyp respekt for håndverket.
– Når jeg lager design, begynner det ofte med en visjon jeg har, og da tar jeg ofte utgangspunkt i det jeg savner selv i min egen garderobe. Da sender jeg noen skisser til Hege. Hvis hun liker ideen min, går vi videre med utvikling av design og oppskrift, forteller Tiri.
Akkurat nå holder de sammen på med innspurten til et nytt Tiril-plagg som kommer til våren.
– Jeg får ikke lov å si så mye om hva det er ennå, dessverre, ikke før det blir lansert. Men jeg tror det blir bra, altså.
Ånundgenseren hun nå sitter foran peisen og strikker på, strikker hun i KOS-garnet fra Sandnes Garn, et mykt og lett alpakkagarn.
– Alpakka klør ikke så mye, så det liker jeg veldig godt. Det er også enkelt å strikke med.
Oppsvingen strikketrenden har fått den siste tiden tror hun har kommet for å bli.
– Jeg tror vi har bruk for litt slow activities i livene våre. Det er så mye stress og mas i dagens samfunn. Det treffer noe i tiden. For meg er det i hvert fall veldig viktig. Det er litt som meditasjon, egentlig.
 
 
Sandnes Garn AS
  • Ble etablert i 1888 og holder til like utenfor Sandnes sentrum
  • Har vært en av de mest sentrale bedriftene i industribyen Sandnes siden da
  • Har ca. 25 000 kvm og 120 ansatte
  • Økte omsetningen med 35 prosent fra 2019 til 2020, fra 267 millioner kroner til 360 millioner kroner

 

SISTE 5 SAKER

GASELLEFINALEN FOR 2020

DRØMMER, SUKSESSER - OG GRØNNE TAK

3 bedrifter om Sandnes

500 meter særpreg

Nytt sentrum til glede for mange