Bilde%202

Porselen i verdensklasse

24.11.2022

 Den eneste gjenværende fullskala porselensprodusenten i Norden forener kvalitet og design. På kundelisten står alt fra Michelin-restauranter til sykehus, kantiner og fengsler.
Det durer i maskinene i Figgjos fabrikk i Sandnes. Det har det gjort hver dag de siste 81 årene. Ferdigformede kopper trekkes gjennom lokalet i en skinne langs taket.
Taktfast rytme, nordisk design og trofaste ansatte har gitt livets rett til Figgjo.
Omgitt av et bølgende kulturlandskap og jærske åser ligger porselensprodusentens fabrikk. Her har den vært siden starten av 1940-tallet – helt siden de etablerte seg på tomten til en annen kraftdrevet industri langs Figgjoelven.
– Her har vi laget keramikk og porselen i 81 år. Fabrikken vår ble grunnlagt på grunnen til et nedstengt kraftverk som bøndene her i bygda hadde bygget, og stengt ned, sier daglig leder Anne Kristine Rugland i Figgjo.
 
Anne Kristine Rugland, daglig leder i Figgjo, inspiserer tallerkener som står til tørk. Foto: Jan Morten Bjørnsen
 
Bilde%202

Fra Michelin-restauranter til institusjoner
De nye eierne tok etter hvert over det nedstengte kraftverket og fant ut at det måtte brukes til noe.
– Historien om porselensprodusenten Figgjo begynte i det små, med leire fra åsene bak fabrikken. Gjennom tiårene har vi utviklet oss, vært gjennom store endringer og ulike målgrupper for de ferdige produktene våre, sier Rugland.
Mest sannsynlig har du også spist av en Figgjo-tallerken opptil flere ganger i løpet av livet. Porselenet fra Figgjo har vært et trofast inventar i mange tusen norske hjem siden andre verdenskrig.
På kundelisten til Figgjo står alt fra Michelin-restauranten Alchemist i København til store  institusjoner.
– For oss er kvalitet viktig. Vi lager produkter som må tåle profesjonelt bruk. Og i tillegg må vi ha design som står seg over tid. Det må kunne fungere for kokkene, servitørene, på bordet og i oppvasken. I tillegg må serviset se bra ut for sluttbrukerne.
 
Eneste i Norden
Siden oppstarten er både forbrukervaner og markedsforutsetninger totalforvandlet. Selv om samtlige konkurrenter har flagget ut porselenproduksjonen til land med lavere produksjonskostnader, har Figgjo blitt værende.
Nå er de eneste fullskala porselenprodusent i Norden. De produserer alt på akkurat det samme stedet som der eventyret startet: langs Figgjo-elva i Sandnes.
– For oss handler det om hardt arbeid, kontinuerlig omstilling og tilpassing. Vi må hele tiden jobbe for ressursutnyttelse og ressursoptimalisering. Og så handler det om produktene vi lager. Vi skal være det profesjonelle kjøkkenets førstevalg, forteller Rugland.
Opp gjennom Figgjos historie har oppfinnelser for å optimalisere ressursutnyttelsen etterhvert blitt en del av det taktfaste maskineriet.
Inne i fabrikken går et tog med porselen taktfast gjennom en 60 meter lang forbrenningsovn – kontinuerlig hele døgnet. Også varmen fra denne utnyttes så godt det lar seg gjøre.
Ved hjelp av en skinne i taket trekkes det ferdig formede porselenet langs taket for å tørke ved hjelp av restvarmen fra forbrenningsovnen.
– Vi bruker mye energi i produksjonen, og gjenvinner samtidig alt som gjenvinnes kan. I tillegg reparerer vi mye, og forsøker på alle måter å bruke ressursene våre riktig. Det har gjort at vi har overlevd, sier hun.

 
Hver kopp som produseres på Figgjo blir tatt i av 50 hender fra den går inn i produksjonen til den er ferdig. Her får en kopp farge. Foto: Jan Morten Bjørnsen
 
Bilde%203

Tidløst design
Det er ikke bare ressursutnyttelsen som har gjort at Figgjo har klart å holde fortet i Sandnes. Markedstrendene har også vært toneangivende. De siste fem til ti årene har Figgjo vunnet markedsandeler på skreddersøm, ifølge Rugland.
– Vi gir det kundene våre vil ha i et lavt minimumsantall. Da hjelper vi dem blant annet med å utarbeide konsepter med porselen og ulike dekorer, sier Rugland, og legger til:
– Jeg tror kvalitet, tidløst design, fleksibilitet og bærekraft er de faktorene som gjør at Figgjo fremdeles er en stor produsent av porselen til storkjøkken på verdensmarkedet.

Konkurransefortrinn
Rugland ser ingen grunn til å flagge ut produksjonen til utlandet.
– Hele merkevaren vår er knyttet til å være norskprodusert. Jeg tror vi hadde mistet litt av sjelen til bedriften og til designene våre om vi hadde produsert porselenet utenlands. Vi tror at det å produsere i Norge, og ha full kontroll på verdikjeden, gjør at vi leverer et bedre produkt som forhandlere globalt klarer å selge til prisen som kreves.
For Figgjo er det norskproduserte et konkurransefortrinn. Enten om de profesjonelle brukerne er restauranter, hoteller, kantiner, kafeer eller institusjoner.
– Vi har kunder over hele verden, og selger gjennom forhandler i cirka 25 land. I sommer fikk vi blant annet to kule søsterrestauranter i USA som nye kunder: Reunion Venice Beach og Reunion Beverly Hills.

 
Fra fabrikken på Figgjo i Sandnes produseres porselen myntet på profesjoelle kjøkken i alle verdens hjørner. Foto: Jan Morten Bjørnsen
 
Bilde%204

Tas i cirka 50 ganger
I fabrikken til Figgjo jobber 74 ansatte. Om lag 70 prosent av dem jobber i porselenproduksjonen.
Designleder Mariken Steen-Forgaard i Figgjo har selv vokst opp med Figgjo-servise både hjemme og på hytta.
– Alt vi produserer forteller en historie. Etter å ha vært i fabrikken her, tror jeg ikke du kaster en kopp når du ser hvordan de blir laget. Hver kopp blir tatt i av 50 hender fra den går inn i produksjonen, til den er ferdig, sier hun.
Steen-Forgaard ser på en tallerken som kokkens hvite lerret. Og når det ikke er hvitt lenger, holder hun gjerne igjen litt på designet.
– Det er ikke tallerkenen som skal spille hovedrollen. Den skal heller forsterke det kokken ønsker å legge på tallerkenen, forteller hun.

Gode rammevilkår i Sandnes
Figgjo har skapt en bedriftskultur som er myntet på at de har vært på stedet som har gitt bedriften navnet sitt lenge.
– Figgjo er en bedrift som folk som bor på Figgjo og i Sandnes er blitt veldig stolte av og glade i. Jeg tror det betyr mye for både Sandnes kommune og lokalbefolkningen at vi produserer her. I tillegg tenker jeg at med den dedikasjonen og hjertet våre ansatte har forbedriften, gjør folk en bedre jobb, gjør færre feil og står på litt ekstra, sier Rugland.
Ifølge Rugland er Sandnes et godt sted å drive næringsvirksomhet – forhåpentligvis også de neste 80 årene.
 
SANDNES
  • Sandnes kommune ligger i Rogaland, har over 82.000 innbyggere og er Norges ellevte største kommune.
  • Sandnes er kåret til Norges mest attraktive by i 2022. Kåringen er del av Attraktiv by-prisen, statens pris for bærekraftig steds- og byutvikling.
  • 27 prosent av befolkningen er under 20 år.
  • Sandnes sentrum er et kollektivt knutepunkt for buss og tog, i tillegg er det kort avstand til Stavanger lufthavn, Sola.
  • Byen har et variert næringsliv og et sentrum i sterk utvikling som preges av handel, næring og et voksende innovasjonsmiljø.
  • Sandnes kommune; Den Gule Banken, Sandnes Sparebank og Sandneslauget er hovedsamarbeidspartnere til årets Gaselle-kåring. Se www.isandnes.no.

SISTE 5 SAKER

Det syder i Sandnes

Det syder i Sandnes

– Flytt hit, bli millionær!

– Flytt hit, bli millionær!

Havremøllens hemmelighet: Maler seg til suksess

Havremøllens hemmelighet: Maler seg til suksess

Rørleggerbedriften som ble milliardbutikk

Rørleggerbedriften som ble milliardbutikk

Fra hobbyprosjekt til veksteventyr

Fra hobbyprosjekt til veksteventyr