I Gibraltarstredet tar dronen «Kåre» av fra basen nær den spanske byen Cádiz og setter kursen mot Atlanterhavet. Et skip er på vei inn stredet og en rutinemessig kontroll venter for «Kåre».
Noen titalls kilometer ute i havet legger dronen seg bak skipet, tar prøver av eksosen gjennom en sniffertube, og filmer eksosen som stiger opp akterut fra skorsteinene på fartøyet.
– Basert på dataene vi får tilbake fra analysen av røyken, kan vi se hvor store svovelutslipp skipet har, forteller Knut Roar Wiig, administrerende direktør i Nordic Unmanned, som holder til i Sandnes.
200 kilo tunge «Kåre» kan fly i hele seks timer i jakten på svovelsynderne. Dersom dronen sniffer et skip med for høye svovelutslipp, varsles de spanske miljømyndighetene, og skipet blir fulgt opp i neste EU-havn.
Selv om ordningen administreres av European Maritime Safety Agency (EMSA), er det de nasjonale miljømyndighetene som er sluttkundene.
Siden oppstarten i 2013 har Nordic Unmanned gått fra null til over 100 millioner kroner i årlig omsetning i 2021. Wiig og kollegene hans har ambisjoner om en kraftig videre vekst. Bare de tre siste årene har de økt med om lag 30 millioner i omsetning årlig.
Miljødata er mest verdifulle
– I dag har vi primært to forretningsområder. Det første handler om tjenester der vi driver med datainnsamling og logistikk, her er 95 prosent av markedet vårt utenfor Norge. Det andre handler om salg av dronesystemer som vi utvikler selv, samt dronesystemer som er utviklet av våre partnere. Her er stort sett store myndighetsbrukere kundene våre.
Miljødata for utslipp fra skip er de mest verdifulle dataene Nordic Unmanned samler inn, ifølge Wiig.
– For generell maritim overvåkning er alternativene å fly med helikopter eller fly. Løsningen vår gir en reduksjon på 99 prosent i klimautslipp sammenlignet med alternativene.
Opp mot 20 prosent med for høye verdier
Det Sandnes-baserte selskapet har holdt på med sniffing siden 2018, men det er først de siste årene de virkelig har klart å kapre store leveranser.
– Av alle skipene «Kåre» har sniffet på, har opp mot 20 prosent av de kontrollerte vist seg å ha for høye verdier av svovel i utslippene, forteller Wiig.
– Dataene akkurat denne dronen samler inn bidrar til å skape en helt annen situasjonsforståelse. Det finnes ikke noe alternativ til sniffing på denne måten.
I tillegg bidrar «Kåre» med generell maritim overvåkning som observasjon av ulike typer fartøyer og utslipp. Den er også blitt en essensiell del av søk- og redningsberedskapen i havområdene utenfor Cádiz.